dinsdag 29 oktober 2013

Mijn top 6: kookboeken


Op een goede dag dacht ik: laat ik mijn kookboeken eens tellen. Rekenend op ongeveer 26 kookboeken ging ik enthousiast aan de slag. Het bleken uiteindelijk 41 kookboeken te zijn!
Waarvan ik er drie nieuw heb gekocht en de rest tweedehands heb gekocht of van mensen heb gekregen. Mijn favoriete winkel voor tweedehands kookboeken is de Pelgrimshoeve in Zoetermeer (http://www.pelgrimshoeve.nl/). De boeken zijn daar tussen de € 0,25 - €3,-. Geen geld natuurlijk voor prachtige kookboeken. 

Een kookboek lees ik graag net als een leesboek. Ik vind het heerlijk om uren de teksten te lezen, de prachtige foto's te bekijken en de inspiratie op te doen voor het avondeten. Ik pas bijna altijd de recepten aan zodat ik deze kan maken met (overwegend) biologische producten. Waarin ik beperkt word door het kleine dorp waar ik in woon.

Enthousiast als ik was vandaag heb ik er geen top 5 maar een top 6 van gemaakt omdat ik tussen twee kookboeken echt NIET kon kiezen. 


Nummer 1
Deze staat met stip op 1! Snel en smakelijk vegetarisch koken koste nieuw € 5,- in de boekwinkel en staat vol met duidelijke, lekkere en makkelijke recepten. Toen ik over wilde stappen van elke dag vlees naar 3-4 dagen vegetarisch, 1-2 dagen vis en 2 dagen vlees in de week heeft dit enorm geholpen om mijn horizon over vegetarisch eten te verbreden.

Nummer 2

Om één of andere mysterieuze reden lukt het niet om de bovenstaande foto te draaien. Dus moeten jullie  een beetje nek gymnastiek doen om de foto goed te zien. Kook ook moest ik nieuw kopen voor mijn opleiding (Voeding & diëtetiek) en ik vind het echt een geweldig boek. Alle soorten en maten kooktechnieken worden in dit boek duidelijk beschreven. Waardoor er een hele nieuwe wereld voor mij open ging.

Nummer 3
Resto van Harte zet zich in om eenzaamheid te bestrijden in Nederland. Meer info over de organisatie vind je hier: http://www.restovanharte.nl. Resto van Harte heeft mensen uit allerlei culturen gevraagd om hun favoriete recepten te delen in dit boek. Het gevolg is een boekje met verhalen die je raken, verrassende recepten en makkelijke ingrediënten. Hartverwarmend heb ik tweedehands gekocht voor € 0,50.

Nummer 4
Jamie neemt je in dit boek een jaar lang mee in zijn moestuin. Met pure en eerlijke producten maakt hij altijd verrassende combinaties. Dit boek vind ik met name leuk voor feestdagen. Voor veel recepten heb je namelijk zoveel ingrediënten nodig, dat het voor mij niet te betalen is om wekelijks uit dit boek te koken. Ter inspiratie is het wel echt een geweldig boek. Thuis bij Jamie heb ik tweedehands gekocht voor € 7,-.

Nummer 5
Dit onaantrekkelijk ogende boek is stiekem een geweldige verzameling van recepten. Het grote vegetarische kookboek heeft mij ook enorm geholpen om de vegetarische keuken meer te waarderen. Ik dacht altijd dat ik als ik vegetarisch ging eten alleen maar aan de sojabonen,tofoe, broccoli shakes en (twijfelachtige) lupine moest. Maar gelukkig vond ik dit boek en nu vervang ik mijn stukje vlees met hetzelfde gemak voor een mini quiche. Het grote Vegetarische kookboek heb ik tweedehands gekocht voor € 3,50.

Nummer 6
Ook weer een geweldig boek voor de feestdagen. Er worden teveel (dure) ingrediënten gebruikt om er wekelijks uit te koken. Maar het is zeker interessant voor hobby koks die graag hun grenzen willen verleggen tijdens speciale etentjes. Dit boek heb ik op mijn bruiloft gekregen en ik weet dus niet wat het heeft gekost.

Dit was mijn top 6 van kookboeken. Lijkt het jou ook leuk om jouw top 5 te delen op Claire is Fair?

Stuur dan een e-mail naar: claireisfair.blogspot@gmail.com.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten