vrijdag 25 oktober 2013

Gezondheid - 5 tips om je weerstand op te bouwen


Hieronder staat een korte inleiding waarom het voor mijzelf belangrijk was om gezonder te gaan leven. Onderstaand stukje kan je ook vinden op de blog onder: '' Recepten en gezonder leven''.

Ongeveer anderhalf jaar geleden at ik nog minstens twee zakken snoep op een dag en bewoog ik niet zoveel. Ik had bijna elke dag hoofdpijn en drie keer in de week migraine!
Op een dag kreeg ik hyperventilatie (dan heb je teveel zuurstof in je bloed waardoor het voelt alsof je een hartaanval krijgt) en toen ben ik begonnen met wandelen om die hyperventilatie onder controle te krijgen.

Dat was voor mij de start van een nieuw begin. Ik was daarvoor al begonnen met Echinaforce van Dokter Vogel te slikken om mijn weerstand te verbeteren (dat helpt echt heel goed maar daarover later meer). En langzaam aan kreeg ik steeds meer interesse in biologisch en gezond eten.

Tot ik op het punt ben gekomen waar ik nu ben: ik voel mij energieker, heb hoogstens één keer in de maand  hoofdpijn en nog minder migraine en mijn maag en darmklachten zijn enorm verminderd. Maar het belangrijkste is: ik heb in het afgelopen jaar maar één virus opgepakt terwijl ik eerder ongeveer 12 keer per jaar een virus kreeg.


En dan is het nu hoog tijd voor de vijf tips:

Tip 1: Taart eten mag ;)
Als je net als ik dol bent op taarten bakken dan heb ik goed nieuws: je hoeft dit niet op te geven als je gezonder gaat leven. Als je in de basis goed en gezond eet dan kun je rustig met verjaardagen en andere feesten wat ongezonder eten. En zie het ook als een leuke uitdaging om gezondere taarten en quiches op te zoeken.

Tip 2: Volkoren producten eten.
In volkoren producten en zilvervliesrijst zitten veel meer vezels dan in ''witte'' producten. Vezels werken als een soort bezem door je darmen (lekker verhaal hé) waardoor je darmen schoongemaakt worden. Daarnaast zijn volkoren producten ''langzame'' koolhydraten waardoor je langer verzadigd blijft. Witte producten (pasta, brood, meel e.d.)  zijn snelle koolhydraten die snel omgezet worden in suikers. Waardoor je alvleesklier heel erg hard moet werken om het allemaal bij te benen. Eet bij de avondmaaltijd ong. 100-150 gram langzame (volkoren) koolhydraten.

Tip 3: Wandel en fiets.
Jahaa ik weet dat het ijskoud is buiten. En ja ik weet ook dat je er waarschijnlijk totaal geen zin in hebt maar ik zeg het lekker toch. Kom van de bank af en ga naar buiten ;). Met name de rustigere sporten in de buitenlucht zoals wandelen en fietsen zijn erg goed voor je lichaam en geest. Probeer ongeveer één uur per dag te bewegen.
Intensief sporten is juist niet erg gunstig omdat er dan veel vrije radicalen vrij komen. 



Tip 4: Antioxidanten.
Antioxidanten bestrijden de vrije radicalen die je lichaam aanvallen. Daarom is het dus erg belangrijk om voldoende antioxidanten in te nemen. Antioxidanten herken je aan kleur: groene sperziebonen, rode paprika, rode tomaat, rode kool, pure donkerbruine cacao, groene kiwi enzovoorts. Probeer zo kleurrijk mogelijk te eten! En let ook op de bereidingswijze. Om een voorbeeld te geven: je eten stomen is hartstikke goed want dan gaan de in water oplosbare vitamines niet verloren.

Tip 5: Slik Echinaforce van Dokter Vogel.
De producten van Dokter Vogel zijn biologisch geteeld en de Dokter Vogel tuinen zijn 365 dagen per jaar open zodat je zelf kan zien wat er met het product gebeurt.
Meer informatie hierover vind je op deze site: 


Achteraf gezien is de hyperventilatie (hoe vervelend het ook was) toch goed voor mij geweest. Hierdoor ben ik aan mijn gezondheid gaan werken en daar ben ik nu heel erg blij mee. 


Heb je vragen of opmerkingen? Mail dan naar: claireisfair.blogspot@gmail.com







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen